Saturday Night

Waar andere mensen op één oor liggen of wellicht in een ook wat donkere ruimte aan het dansen zijn, doen dé cameraspecialisten uit de omgeving, die van van de Pavert Beveiliging, bijzonder werk.

De technische controles en het onderhoud aan de ondergrondse camera’s van de Betuweroute, plus de alarmsystemen en toegangscontrole in de dienstgebouwen bij alle tunnels, zijn sinds eind 2021 uitbesteed aan van de Pavert Beveiliging.
Het betreft de Botlektunnel, Sophiaspoortunnel, tunnel De Giessen, tunnel Pannerdensch Kanaal en tunnel Zevenaar. De Sophiaspoortunnel is met ruim 8 km tunnel de langste van de goederenspoorlijn.
 
De Betuweroute (vaak de Betuwelijn genoemd, wat verwarring kan opleveren met de spoorlijn Elst - Dordrecht) is een 160 kilometer lange Nederlandse goederenspoorlijn van de Maasvlakte bij Rotterdam naar de grens met Duitsland, bij Zevenaar. De route heeft als doel de Rotterdamse haven over het spoor te verbinden met het Ruhrgebied.
 
Vooral de technische inspecties aan de camera’s in de tunnels is een bijzondere opdracht omdat het 26 meter ondergronds is, de werkruimtes smal zijn, sommige tunnels incidenteel gesloten en beschikbaar zijn voor onderhoud en andere tunnels weer open blijven en er volgens een strak tijdschema gewerkt moet worden zodat de monteurs tijdig in één van de vele tussenruimtes vertoeven wanneer de treinen voorbij razen.
 
Volgens zeer strenge veiligheidsmaatregelen en de benodigde certificaten gaan onze monteurs te werk.
Met smalle inklapbare rijdende trappen die zijn voorzien van alle benodigde materialen, een speciale telefoon (GSM-R) plus rugzakken met maaltijden & dranken, worden de mannen in veiligheidskleding en met lampjes op hun helmen getransporteerd door een taxi-wagon.
 
Tegen de tijd dat de echte kroegtijgers in de ochtend het spoor bijster zijn, zien de helden van van de Pavert Beveiliging weer langzaam licht in de tunnel……